۱۳۹۴ بهمن ۱۰, شنبه

تعميرات تلفن همراه حاوی آگاهی با اصول جامع و طرز عملکرد گوشیهای تلفن همراه مي باشد

تعميرات گوشی شامل آشنايي با اصول کلي و طرز عملکرد گوشیهای تلفن همراه مي باشد

همچنين شناساییبا تاریخ کوتاه تلفن -ابزار و تجهیزات کارگاه تعمیرات،سري بندي موبایل ها - نقشه خواني- شناخت قسمت ها - قطعات گوشي ها و اقسام سيستم عامل هاو...ميباشد.

البته اين نکته لازم به ذکر است که تعميرات موبايل بدون اطلاعات الکترونيک و دانستن روابط و شناختن قطعات و مخابرات سيارمنجر به اشتباهات در تعميرات و عدم توانايي تعمير کار خواهد شد و تعميرکاري در کار خود پيشرفت خواهد کرد که با علم به روابط الکترونيکي و مخابراتي بخش هاي مختلف يک گوشي دست به تعمير آن بزند . زيرا گوشي تلفن همراه دستگاهي بيش از اندازه حساس ، پيشرفته و دقيق است که نمي توان به صورت تجربي و عملي تعميرات آن را انجام داد . بنابراين در دوره هاي کارورزي، بخش تعميرات موبايل زمان مفيدي است که شما به الکترونيک و مخابرات تسلط کافي داشته باشيد.


درهمین راستا آموزشگاه پارسه دوره های آموزشی آموزشگاه تعمیرات موبایل رابصورت حرفه ای برگزار می کند

قطعات داخلی موبایل :

در اين مقاله شما با سخت افزار و قطعات داخلی گوشی های تلفن همراه و فرایند هایی که به واسطه آن قادر به گفتگو و استفاده از گوشیتون می شوید رو توضیح خواهم داد.
قسمت اول:
برد های موبایل به دلیل ساختار فشرده و پیچیده ای که دارند داری طراحی متفاوت نسبت به سایر بردهای الکتریکی می باشند.این بردها دارای 7 لایه بوده که از داخل هر کدام از این لایه ها مدارهای مختلف عبور داده شده اند و این مدار ها در قسمت هایی از برد به هم متصل می شوند که به این قسمت ها متالیزه گفته می شود.
قبل از هر چیز به توضیح مفاهیم اولیه در زمینه قطعات تلفن همراه می پردازم.
مقاومت:
این قطعه به عنوان یک کاهش دهنده ولتاژ محصوب می شود.
به عنوان مثال برای قطعاتی که نیاز به ولتاژی کمتر از ولتاژ باتری دارند در مدار آنها از یک مقاومت برای کاهش میزان ولتاژ استفاده می شود.
خازن:
این قطعه بسته به این که در چه مداری از آن استفاده می شود دارای کاربرد های مختلفی می باشد.ولی در حالت کلی به عنوان یک ذخیره کننده ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد.
برای مثال فلش دوربین رو تصور کنید که به ولتاژ بالایی نیاز دارد.این ولتاژ بالا را خازن تامین می کند.
سلف: ( سیم پیچ)
سلف یا سیم پیچ قطعه ای است که بیشتر از آن در مدارات فرکانسی استفاده می شود. این قطعه کاربرد های گوناگونی دارد که میتوان به عنوان تطبیق امپدانس دو مدار با یکدیگر و همچنین به عنوان یک ذخیره کننده ولتاژ نیز استفاده شود.
دیود:
قطعه ای دوپایه که نقش محافظتی و تثبیت کنندگی ولتاژ دارد. و عبور جریان در آنها یکطرفه می باشد.و دارای انواع مختلف می باشد.
ترانزیستور:
قطعه ای 3 پایه که بسته به اینکه در چه نوع مداری استفاده شود کارکرد متفاوتی دارد. از ترانزیستور ها بیشتر به عنوان تقویت کنندگی و سویچینگ استفاده می شود.
:IC
قطعه ای می باشد که از مدارات مجتمع تشکیل شده است و در درون هر یک قطعات بسیار زیادی با چینش مناسب قرار گرفته اند.
آی سی ها بسته به کارشان عمل کرد های متفاوتی دارند.

















**********************

برد های موبایل را به سه قسمت یا بلوک اصلی تقسیم بندی میکنند که شامل :

-1 بلوک RF (Radio Frequency )
-2 بلوک AF ( Analog Frequency )
-3 بلوک Base Band

-1 بلوک RF


این بلوک و قطعات متعلق به آن در قسمت بالای برد گوشی قرار می گیرند.این بلوک در حقیقت وظیفه دریافت فرکانس های GSM از دکل های BTS مخابرات رو بر عهده دارد و پس از دریافت این فرکانس ها اطلاعات موجود در داخل انها را جداسازی کرده و به قسمت های مورد نظر در گوشی ارسال می کند.
این بلوک شامل قطعاتی همچون :
آنتن, سوئیچ SAW , آی سی RF , کریستال26مگاهرتز , VCO, آی سی PF یا PA.


- آنتن:
که در حقیقت وظیفه دریافت فرکانس ها از دکل های BTS را بر عهده دارد.
- سوئیچ آنتن:
این قطعه شما رو در حالت فرستنده و گیرنده قرار می دهد و بین این دو حالت سویچ می شود.
- فیلتر :SAW
همونطور که از نامشون پیداست وظیفه ف ی ل ت ر ینگ و نویز گیری را بر عهده دارند و به فرکانس هایی غیر از فرکانس های GSM اجازه ورود به گوشی شما رو نمیدهند.
- آی سی :RF
این آی سی وظیفه مدولاسیون و دمدولاسیون رو بر عهده دارد.
* از انجایی که اصوات قابلیت انتشار محدودی دارند برای رفع این مشکل در مخابرات از فرکانس ها یا امواج با طول موج های بلند استفاده می کنند که قابلیت انتشار تا مصافت های بسیار دورتر را دارا می باشند.یعنی اصوات یا اطلاعات سوار بر این امواج شده و سپس ارسال می شود. این کار در موبایل بر عهده آی سی RF می باشد.
به عمل سوار کردن اطلاعات بر روی امواج مدولاسیون و به عمل جداسازی اطلاعات از امواج را دمدولاسیون گویند. پس از اینکه ای سی RF اطلاعات رو از فرکانس ها جداسازی کرد انها را به بلوک AF ارسال می کند.
سرنوشت اطلاعات در بلوک AF رو در قسمت خودش توضیح خواهم داد. پس از اعمالی که بر سر اطلاعات در بلوک AF آورده میشود یکسری اطلاعات به بلوک RF و ای سی RF ارسال میشود.حال این ای سی باید اطلاعات رسیده را بر روی امواج سوار کند (مدولاسیون) تا برای ارسال آماده شوند. در این مرحله نیاز هست تا امواج یا فرکانس های مذکور توسط قطعه ای ایجاد شود. این فرکانس ها توسط قطعه ای بنام کریستال 26 مگاهرتز ایجاد شده و در اختیار آی سی RF برای مدولاسیون قرار می گیرد.پس از عمل مدولاسیون فرکانس ها به سمت آی سی PF ارسال میشوند.
- آی سی: PF
این آی سی وظیفه تقویت فرکانس های ارسالی را بر عهده دارد و فرکانس یا امواج را به سمت سوئیچ آنتن ارسال میکند تا سوئیچ انتن نیز به کمک آنتن گوشی این فرکانس ها رو در فضا منتشر کند.
VCO
این قطعه در حقیقت وظیفه تبدیل یک فرکانس به فرکانسی دیگر را بر عهده دارد. برای درک بهتر کار VCO زمانی را فرض کنید که شما در حال مکالمه با گوشی هستید. در این حالت شما از نزدیک ترین دکل BTS فرکانس ها را دریافت می کنید حال اگر شما در حال حرکت باشید و از دکل BTSکه اطلاعات را دریافت می کنید دور شوید و به دکل دیگر نزدیک شوید باید ارتباط شما با دکل قبلی قطع و فرکانس ها را از دکل جدید و نزدیکتر دریافت کنید. اما از انجایی که دکل های BTS دارای فرکانس های متفاوتی هستند در حالت عادی
شما قادر به دریافت فرکانس ها از دکل جدید نمی باشید و ارتباط شما قطع خواهد شد. برای رفع این مشکل در برد گوشی ها قطعه ای به نام VCO طراحی و ساخته شده است.
VCO فرکانس های قبلی را با فرکانس های جدید مطابقت میدهد و شما بدون هیچ مشکلی میتوانید فرکانس ها را دریافت کنید.















درست کردن تلفن همراه حاوی آشنايي با اساس کلي و نحوه کار گوشي های موبایل مي باشد

همچنين آشنايي با تاریخ کوتاه تلفن -وسیله و لوازم کارگاه تعمیرات،سري بندي گوشي ها - نقشه خواني- شناخت قسمت ها - قطعات گوشي ها و انواع سيستم عامل هاو...ميباشد.

البته اين نکته لازم به ذکر است که تعميرات موبايل بدون اطلاعات الکترونيک و دانستن روابط و شناختن قطعات و مخابرات سيارمنجر به اشتباهات در تعميرات و عدم توانايي تعمير کار خواهد شد و تعميرکاري در کار خود پيشرفت خواهد کرد که با علم به روابط الکترونيکي و مخابراتي بخش هاي مختلف يک گوشي دست به تعمير آن بزند . زيرا گوشي تلفن همراه دستگاهي بيش از اندازه حساس ، پيشرفته و دقيق است که نمي توان به صورت تجربي و عملي تعميرات آن را انجام داد . بنابراين در دوره هاي کارورزي، بخش تعميرات موبايل زمان مفيدي است که شما به الکترونيک و مخابرات تسلط کافي داشته باشيد.


درهمین راستا آموزشگاه پارسه دوره های آموزشی آموزش تعمیرات موبایل رابصورت حرفه ای برگزار می کند

از جمله ديگر فناوري هايي كه در دهه هاي اخير مورد استفاده قرارگرفته است، ويدئوكنفرانس وشبكه هاي چند منظور (مولتي مديا) است كه در دهه 1970توسط شركت ATST درنيويورك عرضه شد. در اين شبكه ها با بهره گيري از فناوري هاي سوئيچ TDM همگام باانتقال صورت بر روي يك زوج سيم ، تصوير و داده نيز منتقل مي شود در امكان كنترل از راه دور فراهم مي گردد.

IMT-2000 يك ارتباط موبايل پيشرفته براي تهيه سرويس هاي مخابراتي در مقياس جهاني، بدون در نظر گرفتن مكان شبكه و ترمينال استفاده شده است.

با يكپارچگي سيستم هاي موبايل زميني و ماهواره اي، انواع مختلفي از دسترسي بي سيم به صورت جهاني، شامل سرويسهاي موجود در شبكه مخابراتي ثابت وسرويس هايي كه براي استفاده كنندگان موبايل تعيين گرديده است، عملي شد . این سرویس استفاده از انواع ترمينال هاي موبايل را كه با شبكه هاي زميني يا ماهواره اي در ارتباط مي باشند و همچنين ترمينال هايي را كه براي كاربري ثابت و يا سيار طراحي شده است، امكان پذير مي نمايد.

ورود تلفن همراه در ایران

اما این فناوری تقریبا با تاخیر زیادی وارد کشور ما شد؛ 20سال پیش بود که روزنامه های منتشر شده، در نخستین صفحات خود آگهی ای را به چاپ رساندند که شاید در آن مقطع برای خیلی ها تعجب آور بود. تیتر آگهی های چاپ شده این بود: "فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی". خواندن همین تیترها نظرهای زیادی را به خود جلب کرد. تیرماه سال 1372 بود که ثبت نام تلفن همراه در کشور آغاز شد. اما به دلیل عدم استقبال در آن زمان توسط مردم، روند ثبت نام چندین ماه به طول انجامید؛ به نحوی که در نهایت شرکت مخابرات ایران و شرکت پست توافق کردند به کسانی که در این زمینه بازاریابی کنند و قادر باشند یک یا چند مشتری به پست بکشانند، مبلغی به عنوان پاداش پرداخت شود. در آن زمان با تبلیغات فراوان و با شعار "با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید" تا اواسط سال 74 جمعا 9 هزار و 947 نفر ثبت نام کردند که در شهریور همان سال واگذاری ها آغاز و بلافاصله بعد از ثبت نام به پایان رسید. از این تاریخ به بعد، مردم ورود تلفن همراه به کشور را باور کردند؛ به طوری که هجوم متقاضیان به مخابرات و بازار به حدی رسید که قیمت سیم کارت در آن زمان گاهی اوقات به بالای 30 میلیون ریال نیز می رسید. اولین آگهی که برای معرفی تلفن همراه آن زمان در روزنامه های سیاه و سفید اطلاعات و کیهان به چاپ رسید با این متن همراه بود. "شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد." در این آگهی آمده بود که 5 هزار شماره ثبت نام به عمل خواهد آمد و یک ماه بعد از ثبت نام واگذاری ها صورت می گیرد. این شبکه در آن زمان تنها محدوده تهران بزرگ را از شرق به سرخه حصار، از غرب به ابتدای عوارضی جاده کرج، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به ارتفاعات شمال تهران محدود می کرد و تنها از ساعت 8 صبح تا 8 شب قابل دسترس بود.

به طور کلی نخستین مرحله از راه اندازي پروژه تلفن همراه با ظرفیت سازی برای 9200 شماره در شهر تهران و با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی کلید خورد. پس از آن در 19مردادماه سال1373 با واگذاری 4 سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری، برای اولین بار عرضه رسمی سیم کارت در ایران آغاز شد .

پس از آن با توجه به استقبال مردم از اين پديده نو، برنامه ها و فعاليت هايي متناسب با جهت گيري جهاني براي توسعه شبکه تلفن همراه، بر روی میز مجموعه مخابرات کشور قرار گرفت.

بدین ترتیب شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش ارتباطی از تهران به کل کشور بر آمد، به طوری که در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن های دایر شده به ۱۵۹۰۷ شماره افزایش یافت و شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفتند.

گسترش شبكه ارتباطات سيار در سالهاي بعد نيز ادامه يافت، به طوري كه در سال 1375 علاوه برشهرهاي ياد شده 28 شهر ديگر به اين شبكه پيوست. ضمن آنكه تعداد تلفن هاي داير شده در اين سال به 59967 شماره بالغ گشت و در پايان سال 1382 به 3449878 شماره رسيد.

افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور در آن سال های ابتدایی ورود این فناوری به کشور حاشیه های جالبی را نیز در پیش داشت. با افزایش تعداد مشترکان و آن هم درحالی که در آن زمان چنین فناوری برای کاربران عجیب بود، اداره تحقیقات و مطالعات اجتماعی روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با درج آگهی هایی در روزنامه های آن زمان اقدام به برگزاری کلاس آموزش آشنایی با نحوه استفاده از تلفن همراه کرد. همچنین اظهارات مقامات سیاسی کشور در آن زمان نیز پیرامون این فناوری شاید هم اکنون برای کاربران فعلی جالب باشد.

سپس برای فاز سوم توسعه، 4 ميليون و 590 شماره تلفن همراه واگذار شد که با 934.8 درصد رشد رو به رو شد و ضريب نفوذ تلفن همراه از 78/0 درصد در ابتداي فاز سوم به 7.50 درصد در انتهاي این فاز افزايش پيدا کرد و سه استان اول از نظر ضريب نفوذ در پايان این برنامه، تهران، اصفهان و يزد و نيز از نظر عملکرد واگذاري، تهران، اصفهان و فارس در مقام نخست قرار گرفتند.

بنا بــه پيشنهــاد شماره 100/13897 هيئت وزيـــران درجلسه مورخ 14/5/83 وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به استناد مواد 2و4 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران – مصوب 1379 و مصوبه شماره 76016/1901 مورخ 24/4/82 شوراي عالي اداري در اجراي بند ب ماده 1 قانون مذكور - با تجديد سازمان و تغيير نام و اصلاح اساسنامه مركز سنجش از دور ايران به شركت ارتباطات سيار، اساسنامه شركت را با سرمايه 2000ميليارد ريال تصويب نمود و کليه وظايف امور ارتباطات سيار شرکت مخابرات ايران به شرکت ارتباطات سيار واگذار شد. با جدي شدن خصوصي سازي صنعت مخابرات كشور و اهميت حضور در بازار رقابت تجاري، اين شركت از سال 1386، داراي «نام»، «نشان»، «رنگ» و «شعار» تجاري وي‍ژه خود شد. همچنین در سال 1389 پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

در ادامه نیز در راستای سیاست برخورداری ساکنان شهرهای کوچک و بزرگ از امکانات ارتباطی، تعداد شهرهای تحت پوشش تلفن همراه در پایان سال ۸۲ به ۶۶۷ شهر و در اواسط سال ۹۱ به ۱۱۶۷ شهر رسیده است.

درست کردن موبايل دربردارنده آشنايي با اصول جامع و مدل عملکرد گوشیهای موبایل مي باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر